تبلیغات
حضرت مهدی (عج)، از ظهور تا پیروزی - مطالب اردیبهشت 1394

ما هم یکی از اون 313 نفر


Admin Logo
themebox Logo
نویسنده :محدثه 66
تاریخ:پنجشنبه 1394/02/31-11:37

و پرچم یمن برافراشته می‌شود

شمیم رحمان از یمن می آید
تأتینا رائحة الرحمن من الیمن

دم اویس است از قرن می آید
ویأتینا نفس أویس من القرن

رسد دوباره بانگ یا علی
یعلو نداء یا علی من جدید

یمن هماره بوده با علی
والیمن کان دائما مع علی

به اهل خیبر
إلی أهل الخیبر

بگو که دیگر
أخبرهم

مرگتان رسید
بأنه وصل یوم هلاککم

نور مصطفی دمید
قد شعّ نور المصطفی

شور حیدری رسید
قد بان حماسة حیدر

***

به خون نشسته دیده ها دوباره
العیون تذرف الدم مرة‌ أخری

که گشته بر پا کربلا دوباره
وتکررت واقعة کربلاء

رسد به گردون شعله های آه
وتعلو آهات الشعب الیمنی إلی السماء

نوای فریاد یا محمداه
ویعلو نداء یا محمداه

نگر تو اینک
أنظر أنت الآن

به حال امت
إلی أحوال الأمة

یا محمداه
فریاد یا محمداه

یا محمداه

***

لما الحروبُ و هی لا تُرامُ؟
چرا این همه جنگ به پا می‌شود؟

والوحدةُ خیرٌ ... لما الخِصامُ؟
اتحاد بهتر است، چرا جنگ و دشمنی؟

منهاجُ طه المصطفى السّلامُ
صلح و آرامش شیوه پیامبر مصطفی است

آلَ سُعودٍ إنّها الیمنْ
ای آل سعود... این یمن است

حیدرُ یَحمیها مِن الفِتنْ
حیدر آن را از فتنه‌ها در امان نگاه می‌دارد

سَتُهزَمونَا
شما شکست خواهید خورد

و تُسحَقونَا
و زیر پا له خواهید شد 

سیفُ ذو الفِقار
شمشیر ذوالفقار

أضحَى قبضةَ الیمنْ
امروز در دستان مردم یمن است

***

عاصفةٌ مشؤومةٌ عقیمِة
طوفانی پلید و بی‌نتیجه 

و الحزمُ فیها كِذْبةٌ لئیمة
که حزم و دوراندیشی در آن دورغی پست است

أتتْ لتُلقِی فتنةً عظیمة
آمده است که فتنه‌ای بزرگ برپا کند

تنامُ إسرائیلُ فی هَناء
اسرائیل با اطمینان سر بر بالین می‌گذارد

و الیمنُ یَغلِی من الدماء
و یمن در خون خود دست و پا می‌زند

الصبحُ أسفَرْ
صبح خونین بر آمده است

مهدیُّ فاظهرْ !
ای مهدی ظهور کن

واقشعِ الغُبارْ
و غبار را کنار بزن

و احْمی حرمَ الیمنْ
و از سرزمین یمن محافظت کن

***

إنّا هُنا نُعلِنُها جَلیّةْ
ما با صدای بلند اعلام می‌کنیم

صَرختُنا ضدَّ بنی أُمیّةْ
که فریادهای ما علیه بنی امیه است

مع الیمانیین فی القَضیّة
ما در کنار مردم یمن هستیم

فتحٌ حسینیٌّ ... من السَّماءْ
پیروزی حسینی... از آسمان می‌آید

و ینصُرُ الرحمنُ من یشاءْ
و خداوند رحمان هر آن کس را که بخواهد یاری می‌کند

الوارثینَا
ما وارثان 

للأرضینَا 
سرزمینمان هستیم

ینتهی الحِصارْ
این محاصره روزی به پایان می‌رسد 

تعلُو رایةُ الیمنْ
و پرچم یمن برافراشته می‌شود





(تصاویر) حمله هوایی عربستان به یمن


استقبال ملک سلمان از اوباما

                        
   

(تصاویر) حمله هوایی عربستان به یمن
      
(تصاویر) حمله هوایی عربستان به یمن
      
(تصاویر) حمله هوایی عربستان به یمن



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نویسنده :محدثه 66
تاریخ:یکشنبه 1394/02/27-20:14

چه تفاوتی در انتظار ظهور مصلح، بین شیعه و سایر ادیان وجود دارد؟






انتظار اگر واقعی باشد، انسان را می سازد؛ یک عقیدۀ قلبی است که آثارش در اندیشه و اعمال، مشهود است؛ زیرا امیدواری به آینده زمانی خوب است که او را به کار و تلاش وادارد و اگر امید نباشد انسان از حرکت می ایستد؛ پس امید واقعی کجاست؟ در سایر ادیان می گویند: نجات بخش خواهد آمد؛ مثلا یهود می گوید: مشیا می آید؛ ولی در پاسخ به این سوال که هویّت او چیست؟ می گویند: نمی دانیم. و یا انجیل می گوید: عیسی خواهد آمد؛ ولی چه خواهد کرد؟ می گویند: نمی دانیم و حتی آنها می گویند: طبق نوشتۀ انجیل، وقتی عیسی بیاید، قیامت بر پا می شود؛ بنابراین مسیحیان، نسبت به آینده، حیرت زده اند. پس انتظار واقعی نیست؛ انتظار مرگ است؛ چون قیامت بر پا می شود. اکثر اهل سنّت هم می گویند:مهدی خواهد آمد؛ ولی هنوز متولد نشده است. اما این که هویّت او چیست؟ چه کسی او را انتخاب می کند؟ پاسخ درستی نمی دهند؛ پس منتظر واقعی نیستند و متحیرند. ولی شیعه او را مشخص می کند؛ می گوید: او به دنیا آمده، پدر و مادرش معلوم است، اکنون در غیبت کبری است، خداوند او را حفظ کرده و کسانی او را دیده اند؛ بنابراین، انتظار شیعه یک انتظار واقعی و سازنده است.





از کتاب: حضرت مهدی (عج)، از ظهور تا پیروزی

           نوشته: سید حسین تقوی



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نویسنده :محدثه 66
تاریخ:یکشنبه 1394/02/27-18:36

صفات یاران حضرت مهدی (عج)



1- جوانی


برخی از روایات می گوید:

« بیشتر یاران آن حضرت را جوانان تشکیل می دهند و میان سال در بین آنها، بسیار اندک است؛ مهچون نمک، در توشۀ مسافر».

هر چند از عمر حضرت صدها سال گذشته ولی هنگام ظهور جوان هستند چنان که امام حسن (ع) فرمودند:

« خداوند مهدی را به قدرت خویش در سیمای جوانی کمتر از چهل سال آشکار می کند».1


2- عجمی

مراد از عجم، غیر فصیح و غیر عرب است؛ بنابراین شامل کلیّه زبان ها می شود.
ابن عربی گفته:

« یاران مهدی از عجم هستند و عرب در بین آنها نیست، اما جز به زبان عربی سخن نمی گویند».

امام باقر (ع) فرمود:

« یاران مهدی 313 نفر از فرزندان عجم هستند که بعضی از آنان به هنگام روز، در میان ابر حمل می شوند و به نام پدرش و نسبش و خصوصیاتش معروف است و بعضی از آنان، در حالی که در بسترشان به خواب فرو رفته اند، در مکه - بدون قرار قبلی - حاضر می شوند».2

در حدیثی دیگر آمده که:

« نُجبانی از مصر و ابدالی از شام و نیکانی از عراق، در بین یاران هستند».3

کشور های فوق، عرب اصیل و خالص نیستند؛ بنابراین تعداد زیادی عرب غیر اصیل در بین یاران حضرت، وجود دارند.

3- قدرت بی نظیر

ابوبصیر نقل می کند که امام صادق (ع) فرمودند:

« گفتار حضرت لوط، دربارۀ قومش که فرمود: ای کاش مرا قوتی یا پناهگاهی امن و استوار می بود که از شرّ شما محفوظ می ماندم،4  آرزویی است بر قدرت قائم ما مهدی(ع) و استواری یارانش مه همان ارکان محکم می باشند.
هر کدام از یاران مهدی (عج) دارای قدرت چهل مرد است. دل های آنها از پاره های فولاد، محکم تر است. اگر بر کوه ها بگذرند، کوه ها در هم فرو ریزند. دست از شمشیر های خود ( در پیکار با دشمنان) باز نمی گیرند تا آن که خدای تعالی راضی شود».5

4- عاشق و مطیع رهبری

امام صادق (ع) فرمود:

« این شیر مردان پیروز و عقابان تیز چنگ، برای تبرّک و فرخندگی، دست خویش به زین اسب امام می کشند و بدین سان تبرّک می جویند؛ آنان او را در میان می گیرند و جان خویش را در جنگ ها، پناه او می سازند و هر چه را اشاره کند، به جان و دل انجام می دهند. برخی از آنان، هنگام شب، نخوابند؛ زمزمۀ قرآن و مناجاتشان - همچون زنبوران عسل - فضا را آکنده می سازد؛ تا بامداد، به عبادت خدای بایستند و بامدادان، سوار بر مرکب ها شوند.
آنان راهبان  شب و شیران روز و گوش به فرمان امام خویش هستند. ایشان چون مشعل های فروزانند که دل های استوارشان، به سان قندیل های نور، در سینه هایشان آویخته شده است.
این مردان، تنها از خدا می ترسند؛ فریاد لا اله الّا الله و الله اکبر آنان بلند است؛ همواره شهادت و کشته شدن در راه خدا را آرزو می کنند».6

5- شعار یاران حضرت مهدی (ع)

1- امیر المؤمنین (ع) فرمودند:

« شعار یاران مهدی (ع)،بمیران بمیران است».7

2- امام صادق (عج) فرموده است:

« شعار آنان، یا لثارات الحسین ( بیایید به خون خواهی حسین!) است».8

6- پارسایان شب و شیران روز





1. کمال الدین، ص 315.
2. غیبت نعمانی، ب 20، ش 8.
3. بحار الانوار، ج 52، ص 334.
4. سوره هود، آیۀ 80.
5. ینابیع المودة، ص 509.
6. بحار الانوار، ج 52، ص 307.
7. معجم احادیث الامام المهدی، ج 1، ص 408.
8. بحار الانوار، ج 52، ص 307.



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نویسنده :محدثه 66
تاریخ:جمعه 1394/02/25-13:10

شخصیت های مشهوری که حضرت را یاری می کنند

1- هاشمی خراسانی


هر چند که در بعضی روایات، تنها خراسانی آمده است نه هاشمی؛ ولی آنگونه که از منابع سنی و شیعی استفاده می شود، خراسانی از نسل امام مجتبی (ع) یا امام حسین (ع) است؛1 بنابراین هاشمی و خراسانی یکی هستند.

هاشمی خراسانی، رهبر بزرگ مشرق زمین است که یا به عنوان ولی فقیه و مرجع تقلید و یا رهبر سیاسی در کنار مرجع نقش هدایت جامعه را ایفاء می کند.
سید خراسانی - چنان که در روایات آمده - دارای صورتی نورانی و خالی بر گونه راست است.

فرمانده سپاه هاشمی، مردی است از بنی تمیم به نام شعیب بن صالح؛ بین سید هاشمی و سفیانی جنگ بزرگی واقع می شود و سپاه هاشمی پیروز می شود در آن هنگام، تمنای دیدار مهدی را کنند و در طلب او برآیند.2



2- شعیب بن صالح

شعیب فرمانده سپاه سید خراسانی است؛ وی و افراد تحت فرمانش، همگی عاشق دیدار و بیعت با مهدی منتظر هستند.

جابر نقل کرده که امام باقر (ع) فرمود:

« پرچم های سیاهی که از خراسان هستند، به کوفه وارد می شوند؛ هرگاه مهدی (ع) ظاهر شد، با او بیعت می کنند».3

صفات شعیب بن صالح - که فرمانده نظامی نیروهای ایرانی است - در روایات، این گونه ذکر شده است:

« جوانی است از شهر ری (تهران)، گندم گون، لاغر، دارای محاسن کم پشت، صاحب بصیرت و یقین و اراده ای خلل نا پذیر؛ از جنگاوران نام آور و ممتاز، مردی شکست نا پذیر و استوار که اگر کوه در مقابلش بایستد، آن را منهدم کرده و عبور می نماید ...».4

آیا نام خراسانی و شعیب، دو نام سمبلیک است یا حقیقی؟

روایات، نام واقعی سید خراسانی را ذکر نکرده اند و اما نسبت ایشان به خراسان، به این دلیل نیست که حتماً از استان خراسان باشد؛ چون در صدر اسلام، به کل منطقه مشرق زمین - که شامل ایران و افغان و مناطقی از شوروی سابق می شد و همگی جزء محدوده ایران بود - خراسان اطلاق می شد؛ بنابراین شخص خراسانی، اهل هر منطقه ای از این محدوده باشد، نسبت او به خراسان صحیح است.
اما شعیب بن صالح، احتمال دارد که جهت حفظ و ایمنی، نام او مستعار باشد. بعضی روایات، او را اهل سمرقند - که اکنون در اشغال شوروی سابق است - می داند؛ البته بیشتر روایات، او را اهل ری (تهران) می شمرد و این که با قبیله بنی تمیم، نسبتی دارد، احتمال دارد که در اصل، اهل جنوب ایران باشد؛ زیرا در آن جا هنوز عشایری از قبیلۀ بنی تمیم وجود دارد، یا اینکه اجداد او، از آن قبیله باشند و وی نَسَباً به بنی تمیم برسد و به همین لحاظ، تمیمی محسوب می شود.

پیامبر (ص) فرمود:

« پرچم های سیاهی به نفع بنی العباس - از خراسان - خروج می کند و مدتی که خدا بخواهد، بر اریکۀ قدرت خواهند بود ( قیام ابومسلم خراسانی). پس پرچم های سیا کوچکی خارج می شوند و با مردی از فرزندان ابوسفیان می جنگد؛ آنها که قیام کرده اند، از مشرق ( خراسان) هستند و خود را تسلیم حضرت مهدی (ع) می نمایند».5


3- سید حسنی 

یکی دیگر از یاوران اصلی حضرت مهدی - از منطقه مشرق زمین - سید حسنی است که از سرزمین دیلم قیام می کند و مردم را به یاری مردی که در کنار ضریح فریاد برآورده دعوت می کند؛ گنج های خدا در طالقان، به دعوت او لبیک می گویند؛ چنان که امام صادق (ع) بنا بر نقل مفضل فرمود:

« آنگاه سید حسنی - آن جوانمرد زیباروی که از طرف سرزمین دیلم پیدا می شود - قیام می کند؛ به آواز بلند و صدای رسا - که همۀ مردم بشنوند - فریاد بر می آورد که ای آل محمد! مضطر را اجابت کنید و به صدای آن منادی که در اطراف ضریح فریاد برآورده، جواب دهید!گنج های خدا در طالقان، 6 او را جواب خواهند داد. گنج اند اما چه گنجی؟ این گنج ها طلا و نقره نیستند؛ بلکه آنها دلیر مردانی آهنین اراده هستند که بر مرکب های جنگی تیره رنگ سوارند و انواع سلاح ها در دست آنهاست و همواره ستمگران را می کشند؛ تا وارد کوفه شوند و بیشتر روی زمین را از وجود ظالمین، پاک می کنند؛ کوفه را محل اقامت و پایگاه نظامی خود قرار می دهند و در این هنگام، خبر ظهور مهدی به او می رسد؛ اصحابش از او سوال می کنند: مهدی کیست؟ سید حسنی در جواب می گوید: بیایید با هم برویم ببینیم او کیست و چه می خواهد؟!».

امام صادق (ع) می فرماید:

« به خدا سوگند که سید حسنی می داند که او مهدی است و او را به خوبی می شناسد؛ مقصودش از این حرف، این است که حقیقت آن حضرت را بر یاران خود، آشکار سازد».7

4- یمنی

یکی دیگر از انقلاب های زمینه ساز ظهور حضرت مهدی (ع)، انقلاب یمنی است که در روایات، به حتمی بودن آن تصریح شده است؛ یمنی منسوب به یمن است و از آن سامان قیام می کند؛ چنان که امام صادق (ع) فرمودند:

« قبل از قیام قائم ، وقوع پنج علامت، حتمی است: یمنی، سفیانی، صیحۀ آسمانی، کشته شدن نفس زکّیه و فرو رفتن در بیابان».8

در بعضی روایات قیام یمنی و پرچم او را، هدایت کننده ترین پرچم ها دانسته و یاری کردن آن را واجب شمرده و نام او را حسن یا حسین از نسل زید بن علی دانسته است؛ چنان که امام صادق (ع) فرمودند:

« خروج این سه تن - خراسانی، سفیانی و یمنی - در یک سال و یک ماه و یک روز اتفاق می افتد،  پرچم یمنی از همه هدایت کننده تر است؛ زیرا او دعوت به حق  می کند».9

یمانی از یاران حضرت مهدی است و با سفیانی می جنگد.10
بنابراین حرکت یمنی ها سمبلی از یک قیام بر حق، در مقابل گمراهی است که از یمن آغاز می شود.

5- مصری

در بحار الانوار آمده است:

« پیش از سفیانی، مصری و یمنی خروج می کند».11

در ردایات زیادی آمده است که امیر المومنین (ع) فرمود:

« در میان یاران مهدی، افرادی شایسته از مصر وجود دارد».12

این فرمانده مصری، جنبشی در مصر ایجاد می کند و اعلان جنگ می دهد؛ در بحار الانوار آمده است:

« سرکردۀ فرماندهان، در مصر قیام می کند و سپاهیان، تجهیز و بسیج می شوند».13


6- حضرت خضر (ع)

بخشی از روایات دلالت دارد که حضرت خضر در کنار حضرت مهدی (ع) به سر می برد و برنامه و دستورش را از امام عصر می گیرد و در خدمت امام است؛ در این زمینه، امام رضا (ع) می فرماید:

« خضر (ع) از آب حیات نوشید و از این رو زنده است و نمی میرد تا در سور اسرافیل دمیده شود. البته او نزد ما می آید و به ما سلام می دهد و ما صدای او را می شنویم، ولی شخص او را نمیبینیم. هر جا که نام او برده شود، باید بر او درود فرستاد.
او در موسم حج حاضر شده و تمام مناسک حج را به جا می آورد و در عرفات وقوف می کند و دعای مؤمنان را آمین می گوید و خداوند، تنهایی قائم ما را به وسیلۀ آن حضرت، به انس و الفت، و وحدت وی را در کنار او به پیوستگی، بدل سازد».14

7- حضرت مسیح (ع)

روایات، حکایت از این دارد که عیسای مسیح (ع)، از آسمان برای یاری مهدی(ع) فرود می آید و وزیر دست راست مهدی(ع) است و با مسیحیان شرق و غرب، احتجاج می کند و بین مهدی(ع) و غربی ها پیمان صلحی برقرار می سازد.15

در 19 حدیث وارد شده از پیامبر اکرم (ص) به طرق مختلف، حکایت از آن دارد که عیسی (ع) به مهدی(ع) اقتدا می کند و پشت سر او نماز می گزارد.16

8- نفس زکّیه

یکی از نشانه های حتمی ظهور، کشته شدن نفس زکّیه است که در مکانی بین رکن و مقام، کشته می شود و ایشان پسری از آل محمد (ص) است.17  فاصلۀ شهادت نفس زکّیه تا ظهور قائم (ع) بیش از 15 روز نیست.18

نفس زکّیه یعنی نفسی پاک و رشد کرده و پاکیزه شده که در سایۀ علم و اخلاص و فداکاری و امتحان، آن شخص پاک و کامل شده و در مقابل فتنه های حاکم و ظالم می ایستد و به شهادت می رسد.

یاران دیگر حضرت (ع) عبارتند از:

9- حاکم آفریقا
10- اصحاب کهف
11- الیاس پیامبر
12- ملائکۀ الهی و امداد های غیبی 19


1. معجم احادیث الامام المهدی، ج 1، ص 393.
2. عقد الدرر، ص 127.
3. بحار الانوار، ج 52، ص 217.
4. معجم احادیث الامام المهدی، ج 1، ص 398-399.
5. الملاحم و الفتن، باب 102.
6. طالقان منطقه ای است در رشته کوه های البرز، در صد کیلومتری شمال غرب تهران. بهتر است که مراد از اهل طالقان، اهل ایران باشد،  نه خصوص منطقۀ جغرافیایی طالقان. اما این که امامان، اهل ایران را اهل طالقان نامیده اند، ممکن است با توجه به ویژگی های جغرافیایی و خصوصیات خوب اخلاقی و دینی اهالی آن سامان باشد.
7. بحار الانوار، ج 53، ص 15.
8. همان، ص 204.
9. همان، ص 210.
10. معجم احادیث المهدی، ج 1، ص 433.
11. بحار الانوار، ج 52، ص 210.
12. همان، ص 334.
13. همان، ص 208.
14. همان، ص 152.
15. معجم احادیث الامام المهدی، ج1، ص 539،530،528.
16. همان.
17. منتهی الآمال، ج 2، ص 337.
18. ارشاد مفید، مترجم، ص 697.
19. همان، ص 523.



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نویسنده :محدثه 66
تاریخ:چهارشنبه 1394/02/23-19:15

اصحاب و انصار

اصحاب و یاران حضرت چند نفرند؟


شمار و تعداد اولیۀ یاران حضرت، که در منابع شیعه و سنی آمده است، به عدد یاران پیامبر، در جنگ بدر - یعنی 313 نفر - ذکر شده است.

امام زین العابدین (ع) فرمود:

« مهدی از گردنۀ کوه طوی با 313 تن - به عدد رزمندگان جنگ بدر - فرود می آید تا آنکه وارد مسجد الحرام می شود».1

عدد 313 که بیانگر تعداد یاران و اصحاب خاص آن حضرت می باشد، متواتر است. 2 
در بعضی روایات تعداد 50 نفر از 313 تن را، از زنان دانسته اند؛ چنان که امام باقر (ع) فرمود:

« در میان یاران حضرت مهدی (عج) ، 50 زن وجود دارد».3

می توان گفت: چون یاران اولیۀ حضرت سیصد و سیزده نفرند، بعداً شکل حکومت حضرت هم به صورت سیصد و سیزده ولایت می باشد و این افراد حاکمان زمین هستند؛ وقتی حضرت یکی از آنها را برای حکومت به جایی می فرستد هرگاه یکی از آنها بخواهد، امام را می بیند و با او حرف می زند؛

« حکام الارض لما یرسل احدهم یقول له مهما اشکل علیک حکمٌ فانظر فی کفّک؛ امام می فرماید: اگر امری را نفهمیدی و نتوانستی قضاوت کنی به کف دستت نگاه کن؛ حکمش را می بینی».

فرق اصحاب و انصار

البته میان اصحاب و انصار آن حضرت، فرق است؛ اصحاب مدیران و پرچم داران نهضت هستند که دارای آگاهی و لیاقت و صلاحیت لازم، برای فرماندهی نیرو های طرفدار حق می باشند؛ ولی انصار، همه مردم پاکباخته و شایسته ای هستند که به لشکر حضرت می پیوندند و روز به روز، بر تعدادشان افزوده می گردد.

تعداد انصار حضرت، دوازده هزار تن می باشد

پس از چند روز توقف در مکه، عده یتران حضرت از مرز دوازده هزار تن تجاوز میکند و پس از وقوع معجزه فرو رفتن دشمنان در زمین، حضرت همراه با سپاه خود، به سوی مدینه حرکت می کند.

امیر المؤمنین (ع) فرمود:

« مهدی با لشکری 12 هزار نفری یا 15 هزار نفری ، از مکه حرکت می کند و در دل دشمنان، ترس و وحشت می اندازد و هیچ دشمنی با آنها روبرو نمی شود، مگر اینکه به یاری خدا نابود می شود؛ شعار آنها، بمیران بمیران است؛ در راه خدا، از هیچ ملامتی هراس ندارند».4

آن حضرت، 36 هزار تن، محافظ دارد

این تعداد که گفته شد، یارانی بودند که از مکه حرکت می کنند، اما تعداد یارانی که به سپاه حضرت می پیوندند و امام همراه با آنها وارد عراق و بیت المقدس می شود و آن را آزاد می کند، به صد ها هزار تن می رسد و شمار ارادتمندان، از میلیون ها نفر نیز تجاوز می کند؛ و تنها محافظین حضرت در قدس، به سی و شش هزار نفر می رسند.5

یارانی که همراه با سپاه خود، به امام می پیوندند عبارتند از: هاشمی خراسانی، سید حسنی، شعیب بن صالح و ... 


1. بحار الانوار، ج 52، ص 307.
2. معجم احادیث الامام المهدی، ج 2، ص 523.
3. بحار الانوار، ج 52، ص 223.
4. معجم احادیث الامام المهدی، ج 1، ص 408.
5. همان، ج 1، ص 217.



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نویسنده :محدثه 66
تاریخ:دوشنبه 1394/02/21-18:40

زمان و مکان ظهور حضرت مهدی (عج)

روایات، در مورد چگونگی آغاز نهضت ظهور و زمان آن، اندکی با هم تفاوت دارند، ولی آنچه بهتر به نظر می رسد این است که امام، نخست در میان 313 تن از یاران خود، ظهور می کند؛ آنگاه - غروب نهم محرم - یک یک داخل مسجد الحرام می شوند و حضرت، نهضت خود را بعد از نماز عشاء، با ارسال پیام برای اهل مکه، آغاز می کند؛ سپس یاران او در آن شب، بر حرم و شهر مکه، مسلط می شوند و در روز دهم محرم، پیام خود را متوجه جهانیان - به زبان و لغت آنان - می نماید.




امام باقر (ع) فرمود:

« مهدی هنگام نماز عشاء ظهور می کند؛ در حالی که پرچم رسول الله (ص) و پیراهن و شمشیر او را با خود دارد... وقتی نماز عشا را به جا آورد، با صدای زسا و بلند خود، می فرماید: ای مردم....». 1

امام باقر (ع) فرمود:

« حضرت مهدی (ع) همگام قیام ، به کعبه تکیه می کند و 313 نفر، دور او حلقه می زنند و اولین سخنی که می گوید این آیه است: بقیة اللهِ خیرٌ لَکُم إِن کُنتُم مُؤمِنین  سپس می گوید: من بقیة الله در روی زمین هستم؛ من حجت خدا بر شما هستم». 2

امام زین العابدین (ع) فرمود:

« مهدی ، از گردنه ی طور طوی با 313 تن - به عدد رزمندگان جنگ بدر - فرود می آید تا آن که وارد مسجد الحرام می شود و در مقام ابراهیم، دو رکعت نماز می خواند و به حجر الاسود تکیه می زند و پس از حمد و ثنای خدا و یاد و نام پیامبر و درود بر او، لب به سخن می گشاید؛ به گونه ای که هیچ یک از مردم، چنان سخن نگفته باشند. و نخستین کسانی که با او دست بیعت می دهند، جبرئیل و میکائیل می باشند». 3


در یک روز عاشورایی - که به گفته روایات، روز شنبه است - مهدی (ع) وارد مکه می شود؛ 

امام باقر (ع) فرمود:

« قائم، روز شنبه که روز عاشورا است - روزی که امام حسین (ع) در آن روز ، به شهادت رسیده - ظهور می کند».4

بعضی روایات ظهور حضرت (عج) را در جمعه، بعد از نماز عشا، بیان کرده است. چگونگی جمع بین این روایات ، این گونه است که ظهور امام (ع) در دو مرحله انجام می شود؛ تسلط امام بر حرم و مکه ، شب دهم محرم است که مقدمه ی اعلان ظهور آن بزرگوار، برای جهانیان ، در روز شنبه ( که روز عاشورا است) خواهد بود.


1. نسخۀ خطی ابن حماد، ص 95.
2. کمال الدین، صدوق، ج1، ص 331.
3. بحار الانوار، ج 52، ص 307.
4. همان، ص 285.





داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نویسنده :محدثه 66
تاریخ:چهارشنبه 1394/02/16-17:21

چگونگی ظهور امام زمان و دو حادثه مهم

چگونگی ظهور امام زمان (عج)



روایات ، دلالت دارد که انقلاب مقدس حضرت مهدی (ع) در مدت چهار ماه ، کامل می شود ؛ در شش ماهۀ اول، امام در نگرانی یه سر می برد و حوادث را به طور نهانی، توسط یاران خود، رهبری می کند؛ در شش ماه بعدی، در مکه، ظهور خواهد کرد و رهسپار مدینه، ایران، عراق و قدس، می گردد و با دشمنان خود، وارد نبرد می شود.


دو حادثۀ بسیار مهم نزدیک ظهور

پیش از ظهور امام، دو حادثۀ مهم رخ می دهد که به منزلۀ نشانه های الهی است که آن حضرت، آمادگی لازم را جهت ظهور مقدس خویش، فراهم می سازد.

حادثۀ اول: وقوع کودتایی در سرزمین شام، به رهبری عثمان سفیانی.

حادثۀ دوم: بلند شدن ندایی آسمانی به سوی مردم جهان که اهل زبان به زبان خود، آن را می شنود؛ صدایی قوی و نافذ از هر سمت آسمان می آید؛ خفته را بیدار می کند، نشسته را بر پا می دارد و مردم ، از این صیحه، به ناله می آیند و از خانه هایشان بیرون ریخته تا ببینند چه خبر است؛ آن ندا مردم را به خودداری از ظلم، و پیروزی از امام مهدی (ع) دعوت می کند و حضرت را به نام ایشان و پدرش می خواند.

محمد بن مسلم گفت:

« منادی از آسمان نام قائم را صدا می کند؛ به گونه ای که هرکس در شرق و غرب جهان باشد، آن را می شنود. در اثر آن صدا خفته بیدار می شود و ایستاده می نشیند و نشسته به پا می خیزد و آن، صدای جبرئیل امین است». 1

پس از دو نشانه ی فوق - یعنی خروج سفیانی، در ماه رجب و ندای آسمانی، در ماه رمضان - تا زمان ظهور در ماه محرم، نزدیک شش ماه باقی است.منابع روایی اهل سنت، شماری از اقدامات امام را در این برهه، بیان می کند که می توان آن را در پیوستن حضرت به یاران خود در مدینه و سپس در مکه و دیدار وی با کسانی که از طرف جهان - با شوق و اضطراب - جهت بیعت با او در پی آن حضرت می شتابند، خلاصه نمود.
در منابع شیعی، این شش ماه را در مرحلۀ ظهور غیر علنی بعد از غیبت کبری، قلمداد می کنند ( همان طور که غیبت، دو مرحلۀ صغری و کبری دارد، ظهور نیز دارای دو مرحلۀ صغری و کبری خواهد بود ).

امام پی از خروج سفیانی، ظاهر می شود؛ سپس تا هنگام ظهور موعود خود - ماه محرم - پنهان می گردد؛ در روایت حذلم بن بشیر، از امام سجاد (ع) آمده:

« وقتی سفیانی خروج می کند، حضرت مهدی نهان می گردد و پس از آن، دوباره ظاهر می گردد ».2

 به عقیده ما ، این روایت تفسیری جز این ندارد که امام، بعد از خروج سفیانی و ندای آسمانی، ظاهر می شود و آنگاه تا هنگام ظهور معین خویش در محرم، از دید سیستم های اطلاعاتی، پنهان می گردد.

امام صادق (ع) فرمود:

« قائم قیام نمی کند ، مگر آنکه دوازده نفر ، همگی اتفاق بر یک سخن کنند و گویند: او را دیده اند، ولی مردم حرف آنها را قبول نمی کنند ». 3

ظاهر این اتفاق - بر دیدن امام - مربوط به دورانی است که ایشان فقط، برای عدۀ خاصی طاهر می شوند تا تدریجاً مسألۀ ظهور قطعی، واقع شود و نام و یادش بالا گیرد. در این مدت، نقش رهبری حکومت های زمینه ساز ظهور را - که ایران و یمن هستند - نیز ایفا می کنند.


1.بحار الانوار، ج 52، ص 290.
2. همان، ص 213.
3. همان، ص 244.
 






داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نویسنده :محدثه 66
تاریخ:یکشنبه 1394/02/13-18:08

نشانه های قبل از ظهور 2

ب - نشانه های دوران یک سال قبل از ظهور




1- شروع جنگی از صَفَر تا صَفَر

عبد الله بن بشّار نقل کرده :

« هنگامی که خداوند اراده کند که قائم (عج) را ظاهر کند ، جنگی از ماه صفر آن سال تا ماه صفر سال آینده، راقع خواهد شد و آن جنگ ، نشانگر زمان خروج مهدی (ع) است ».1

2- جاری شدن فرات در کوفه

امیر المؤمنین (ع) فرمود:

« هر گاه فرات شکافته شود و آب ، کوچه های فرات را فرا بگیرد ، شیعیان ، خود را برای ملاقات با قائم آماده سازند که این حادثه، نزدیک ترین حادثه ای است که دلالت بر ظهور دارد ».2

3- ظهور آتشی در آسمان

ابو بصیر از امام صادق (ع) نقل کرده که فرمود:

« هنگامی که آتشی را در آسمان دیدید که از ناحیۀ مشرق، شبانه طلوع می کند ، در آن هنگام ، فرج مردم خواهد رسید و این حادثه، مقدار کمی قبل از قیام قائم ، رخ خواهد داد ».3

4 - ظهور دست و صورتی در ماه

امام صادق (ع) فرمود:

« در آن سالی که صیحه ( ندایی آسمانی از طرف جبرئیل امین که فریاد بر می آورد: آگاه باشید! برگزیدۀ خدا، مهدی آل محمد است ؛ از او اطاعت کنید) شنیده می شود - قبل از آن - در ماه رجب نشانه ای آشکار خواهد شد ؛ داود بن سرحان، از امام (ع) سؤوال کرد: آن نشانه چیست؟ امام فرمود : صورتی در ماه پدیدار می شود و دستی نیز آشکار می شود » .4

5- خورشید و ماه گرفتگی در ماه های رمضان و رجب آن سال

ابو بصیر، از امام صادق (ع) نقل کرده که فرمود:

« نشانه های خروج مهدی ، گرفتن خورشید در سیزدهم و چهاردهم ماه رمضان است ».5

امّ سعید، از امام صادق (ع) درخواست کرد که نشانه ای برای خروج مهدی ذکر نماید؛ امام (ع) فرمود:

« زمانی که در شب چهاردهم ماه رجب ، خسوف واقع شد، آن زمان خروج قائم است ».6

6 - در آن سال بیست و چهار باران می بارد

7- فتنه ها و جنگ های سال ظهور :

خروج اصهب در عراق 7
خروج جرهمی در شام 8
خروج قحطانی در یمن 9
خروج سفیانی در شام 10
جنگ داخلی در حجاز 11
ورود نیروهای مغربی به مصر 12
اختلاف غرب و روس 13
ورود نیروهای روس به عراق 14
ورود نیروهای غربی به فلسطین 15
حرکت پرچم های سیاه از شرق 16
به تسخیر در آمدن چین و هند و روس 17
ویران شدن بغدادو ری (تهران) و قیام آذربایجان 18
قیام سید خراسانی 19
خروج سیصبانی 20
قیام خراسانی و شعیب بن صالح 21
خروج گیلانی 22
خروج عرف سلمی از تکریت عراق 23
درگیری ابقع و اصهب 24


1. معجم احادیث الامام المهدی، ج 3، ص 22.
2. همان، ص 22.
3. همان، ص 485.
4. همان، ص 487.
5. همان، ص 460.
6. همان، ص 461.
7. ارشاد شیخ مفید، ص 366.
8. معجم احادیث الامام المهدی، ج 1، ص 483 - 484.
9. همان.
10. همان، ص 383 - 384.
11. همان، ص 447.
12. همان، ص 411.
13. همان، ص 326.
14. همان، ص 326.
15. همان، ص 326.
16. همان، ص 381.
17. الزام الناصب، ج 2، ص 160.
18. بحار الانوار، ج 52، ص 226.
19. همان، ج 53، ص 15.
20. همان، ج 52، ص 250.
21. عقد الدرر، ص 127.
22. الزام الناصب، ج 2، ص 160.
23. بحار الانوار، ص 113.
24. غیبت شیخ طوسی، ص 278.










داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نویسنده :محدثه 66
تاریخ:پنجشنبه 1394/02/3-22:51

نشانه های قبل از ظهور 1

الف - نشانه های نزدیکی ظهور


آیا ظهور نزدیک است؟

ما اکنون در عصر نزدیک به ظهور هستیم اما زمان دقیق را کسی جز خدا نمی داند و تعیین زمان برای ما ممکن نیست ؛ ولی آنچه که بر ما فرض است همانه انتظار واقعی ظهور می باشد، در هر عصر و زمان باید منتظر ظهور باشیم ؛ زیرا ممکن است ظهور همانند شهابی ، ناگهان فرا رسد ؛ البته بسیاری از علائم و نشانه های ظهور تحقق یافته و باید منتظر بقیه نشانه ها بود ؛ چنان که خود حضرت فرموده است که « وقت ظهور نزدیک است » ؛ پس ما باید آماده باشیم و برای تعجیل فرج دعا کنیم. ولی برای اینکه بدانیم که آیا ظهور نزدیک است یا خیر، باید نسبت به علائم آن آگاهی داشته باشیم ؛ با مطالعه ی این بخش به پاسخ خود خواهیم رسید.


نزدیکی ظهور علائم و نشانه هایی دارد ؛ از آن جمله ، مواردی است که به آن اشاره می شود :


1- وقتی که قم مرکز علم و دانش شود

امام صادق (ع) فرمود :
« به زودی شهر کوفه از مؤمنان خالی می گردد و به گونه ای که مار در جایگاه خود فرو می برد، علم نیز اینچنین از کوفه رخت بر می بندد و از شهری به نام قم ، آشکار می شود و آن جا معدن فضل و دانش می گرددغ به نحوی که در زمین،کسی در استضعاف فکری به سر نمی برد؛ حتی نوعروسان در حجله گاه خویش و این قضایا، نزدیک ظهورقائم ما، به وقوع می پیوندد.
خداوند سبحان، قم و اهلش را برای رساندن پیام اسلام، قائم مقام حضرت حجت می گرداند، اگر چنین نشود، زمین، اهل خودش را فرو می برد و در زمین، حجتی باقی نمی ماند. دانش از این شهر، به شرق و غرب جهان منتشر می گردد؛ بدین سان بر مردم،اتمام حجت می شود و یکی باقی نمی ماند که دین و دانش به او نرسیده باشد؛ آنگاه قائم ظهور می کند».1
عبارت « نزدیک ظهور قائم » دلیل بر این است که بین تحقق چنین موقعیتی برای شهر قم و ظهور حضرت مهدی (عج) فاصله ی چندانی نیست.

2- وقتی اهل مشرق قیام کنند

امام باقر (ع) فرمود :
« گویا می بینم: گروهی از مشرق زمین خروج می نمایند و طالب حقند ؛ اما آن ها را اجابت نمی کنند. مجدداً بر خواسته هایشان تأکید دارند؛ اما خالفان نمی پذیرند. وقتی چنین وضعی را مشاهده می کنند، شمشیر ها را به دوش کشیده و در مقابل دشمن می ایستند؛ این جاست که پاسخ مثبت می گیرند اما این بار، خودشان نمی پذیرند تا این که همگی قیام می کنند... و پرچم هدایت را جز به دست توانای صاحب شما ( حضرت مهدی علیه السلام ) به کس دیگری نمی سپرند.
کشته های آنان شهید محسوب می شوند؛ اما اگر من آن زمان را درک می کردم، خویشتن را برای یاری صاحب این امر، نگه می داشتم ».2
 این حدیث درواقع یکی از معجزات امام باقر علیه السلام است؛ چون در آن، چند امر پیش گویی شده است؛
    1- قیام مردم ایران در 15 خرداد سال 1342؛
    2- قیام 22 بهمن سال 1357؛
    3- اظهار ندامت و توبۀ رژیم در آخرین لحظات حیات ننگین خود و تسلیم در یرایر خواست مردم؛
    4- سرنگونی رژیم، تنها خواسته مردم؛
    5- پیروزی قیام ملت ایران علیه شاه؛
    6- تحقق جمهوری اسلامی؛
    7- تداوم این جمهوری تا انقلاب جهانی ولی عصر علیه السلام ؛
    8- حقانیت این نظام و شهید نامیده شدن کشته های آن ؛
    9- تحقق پیروزی انقلاب اسلامی در نزدیکی ظهور حضرت مهدی (ع).

اما جملات امام باقر(ع) و استفادۀ مطالب فوق از حدیث:
نخست امام  می فرماید:« کأنی بقوم قد خرجوا بالمشرق یطلبون الحق»؛ این جمله خبر از تحقق یک قیام اسلامی در شرق می دهد که هدف آنها طلب حق است؛ بدیهی است که معیار حق، نزد امام (ع) چیزی جز اسلام نیست.مراد از شرق- با توجه به دو روایتی که درباره قم و قیام مردی از قم که به سوی خدا دعوت می کند و پیروز میشود ( امام کاظم علیه السلام فرمود: مردی از قم مردم را به سوی خدا دعوت می کند؛ افرادی گرد او جمع می شوند که قلب هایشان همچون پاره های آهن تبر است که باد های تند حوادث، آنها را نمی لغزاند؛ از جنگ خسته نمی شوند و نمی ترسند؛ اعتماد آنان بر خداست و سرانجام کار از آنِ پرهیزگاران است.3 ) و اینکه دانش از قم به شرق و غرب عالم منتشر می شود - ایران است.

«فلا یعطونه»؛ رژیم از دادن حق مردم که برای آن قیام کرده، خودداری می کندواین جمله منطبق است بر قیام 15 خرداد سال 1342 که ملت مسلمان به رهبری امام خمینی (ره) قیام کرد و هدف از این قیام، وادار کردن رژیم، در عمل کردن به دستورات اسلام بود؛ در آن موقع مسئله سرنگونی رژیم مطرح نبود.

« ثم یطلبونه فلا یعطونه»؛ ثم ، در ادبیات عرب، اشاره به تأخیر دارد؛ پس از گذشت مدتی از قیام نخست، دوباره این مردم قیام می کنند که این بار نیز در ابتدا، سردمداران رژیم، تسلیم خواسته های مردم نمی شوند.این جمله اشاره دارد به قیام 19 دی در قم و 17 شهریور در تهران و چهلم های متعدد و برپایی مجالس اربعین شهدای قیام.

« فإذا رأوا ذلک وضعوا سیوفهم علی عواتقهم»؛ ولی این بار ملت ه رهبری امام، بر آن شدند که رژیم را ساقط کنند و جمهوری اسلامی تحقق یابد و ملت، با تایید الهی، در برابر رژیم تا دندان مسلح ایستاد.

« فیعطون ما سألوا»؛ رژیم، که تصمیم ملت بر سرنگونی نظام شاهنشاهی را دید، چاره ای جز تسلیم نیافتغ این جا بود که شاه، توبه نامۀ خود را از رسانه های همگانی پخش کرد و قول داد که اشتباهاتش تکرار نشود و آنچه مردم خواسته اند - از عدالت و آزادی و اسلام - به آنها عطا کند.

« فلا یقبلونه حتی یقوموا»؛ ملت، فریب توبۀ گرگ را نمی خورند و لبۀ تیز حمله، همواره متوجه نظام شاهنشاهی است و بالاخره انقلاب، در 22 بهمن پس از نابودی رژیم طاغوت، به پیروزی رسید.

« فلا یدفعونها إلّا إلی صاحبکم»؛ این جمله اشاره به تداوم انقلاب تا حکومت جهانی اسلام و ظهور حضرت مهدی دارد.

« أمّا إنّی لو أدرکتُ ذلک لاستبقیت نفسی لصاحب هذا الامر»؛ این جمله دلالت دارد بر این نکته که پیروزی انقلاب مذکور، در زمانی نزدیک به ظهور حضرت مهدی (عج) اتفاق می افتد؛ چرا که امام می فرماید:

« اگر من آن زمان را درک کنم، خود را برای صاحب این امر، حفظ کنم؛ تا هم رزم او در تشکیل حکومت جهانی اسلام باشم».
این جمله گویای این نکته است که شاید فاصلۀ نهضت ایرانیان تا ظهور آن حضرت، از مدت عمر یک انسان بیشتر نخواهد بودو چون ظاهر گفتۀ امام باقر (ع) این است که اگر نهضت آنها را درک کند، خویش را حفظ کند و این به طور طبیعی است نه به سبب معجزه؛ در نتیجه، هم اکنون ما وارد دوران ظهور و نزدیکی مقدمات آن شده ایم.


3- وقتی که اهمیت قدس و مسألۀ اراضی فلسطین زیاد شود 4

4- آنگاه که فتنه فلسطین طولانی گردد
« این فتنه فلسطین، طولانی خواهد شد؛ هر وقت که گویند: « تمام شد»، طولانی می گردد؛ برای آن، راه فرار می جویند اما نمی یابند».5

5- وقتی که بین ماه های جمادی و رجب، ملت های مختلف، علیه عراق هجوم آورند 6 
یکی از مصادیقی که می توانیم برای روایت شریفه مطرح کنیم جنگ آمریکا بر علیه عراق می باشد.

6- وقتی که همۀ ایسم ها و مکتب های بشری - پس از حکومت بر مردم - یه بن بست برسند
آیا اکنون نمی بینیم که سردمداران مکاتب ساختۀ دست بشر همچون مارکسیسم، کمونیسم، ناسیونالیسم، لیبرالیسم، سکولاریسم و ... در مورد عدم توانایی ادارۀ جامعۀ بشری، اعتراف صریح دارند.

7- وقتی که ظلم و فساد زیاد شود
امام علی (ع) می فوماید:
« چنان زمین پر از ظلم و جور شود که کسی به طور علنی نمی تواند بگوید: الله! الله!».7

8- وقتی که مرگ سرخ و سفید، عده ی زیادی را از پای درآورد

امام علی (ع) :
« قبل از قیام حضرت مهدی (عج)، مرگ سرخ و سفید است؛ مرگ سرخ به وسیلۀ شمشیر و مرگ سفید به وسیلۀ طاعون».8

9- وقتی که سال های فریبنده پیش آید
علی (ع) فرمود:
« پیش از قیام مهدی(عج)، سال هایی است فریبنده؛ در آن سالها، راستگو تکذیب شود و دروغگو تصدیق؛ اشخاص مکار، مقرب شوند و مردمان پست، در امر مردم دخالت کنند».9

10- کشف هیکل سلیمان( معبد سلیمان در فلسطین) که به وسیلۀ اسرائیل - در سال های اخیر - صورت گرفته است
11- هرج و مرج
12- اختلاف و تزلزل و اضطراب مردم
13- سرعت زوال حکومت ها
14- ملخ سرخ در دو موقع


1. بحار الانوار، ج 60، ص 213.
2. بحار الانوار، ج 52، ص 243.
3. بحار الانوار، ج 60، ص 216.
4. معجم احادیث الامام المهدی، ج 1، ص 216 و 277.
5. بحار الانوار، ج 52، ص 298.
6. شرح نهج البلاغۀ ابن ابی الحدید، ج 6، ص 134، خطبۀ 70.
7. معجم احادیث الامام المهدی، ج 3، ص 8.
8. معجم احادیث الامام المهدی، ج 3، ص 20.
9. معجم احادیث الامام المهدی، ج 3، ص 23. 





داغ کن - کلوب دات کام
نظرات()